Näytetään tekstit, joissa on tunniste näyttely. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste näyttely. Näytä kaikki tekstit

tiistai 1. syyskuuta 2015

Ei tähän nyt keksi mitään kuvaavaa otsikkoa...

Näköjään kerran heinäkuussa ja kerran elokuussa tuli päivitettyä blogia. Ei tässä vaan ehdi. Taloremppa on hissukseen työn alla ja kaksi koiraa totta tosiaan vie kaksinverroin aikaa, joka tuntuu lentävän siivillä, etenkin kesälomien jälkeen.

Pentu kasvaa. Se on jotenkin tosi erilainen kuin Alma, niin pentuna kuin koirana. Rohkea ja reipas pentu, joka ei pienistä hätkähdä (paukkua ei oikeen ole vielä kokeiltu, mutta ei ollut ukkosesta ainakaan millänsäkään). Hihnassa kulkemista ei oikeastaan ole tarvinut edes opettaa, se vaan kulkee. Ehkä se on ottanut mallia Almalta, joka nykyään kulkee tosi hienosti hihnassa. Toista se oli pentuaikana, kun käsi sojossa sai kulkea kylää ympäri vetojuhdan perässä. Tosin Leida on vasta 5kk että pahin on vielä edessä. Pahoja tapoja Leida on oppinut myös Almalta, kuten ihmisiä vasten hyppiminen ja autoja vasten hyppiminen. 

Sen sijaan peruskäytöstavat ja mukana kulkeminen sujuu aivan mallikkaasti. Siinä missä Alma oli pentukoulussa aikanaan ihan hepulissa eikä malttanut häiriöiden keskellä keskittyä mihinkään, Leida keskittyy todella hienosti etenkin nälkäisenä. Melkein mikä tahansa kelpaa (ruoka)palkaksi, Alman kanssa melkein mikään ei kelvannut. Tosin Leidan kanssa olen nyt jättänyt ennen pentukoulua ruuan väliin ja Leida saa ruuan (vaihdellen nappuloita/broilerinsydäntä) käytännössä palkaksi työskentelystä. 

Elokuun puolivälissä meillä oli hulinaviikonloppu, kun Kotkassa oli Kotkan Ruusu -näyttely. Alman kanssa osallistuttiin näyttelyyn ja yllättäin Alma oli ROP. Ryhmäkehissä ei sitten sijoitusta herunut, mutta viis siitä. ROP oli oikeastaan se salainen haave minulla, mutta en ikipäivänä uskonut sitä koskaan Alman kanssa saavuttavani, sen verran haastavaa itselle on ollut opetella näyttelyesittämistä ja toisaalta saada koira yhteistyöhön ja kolmanneksi olla itse jännittämättä kehässä. Uskomatonta, miten kipsiin itse menen kehässä.  

Leidan ja Leidan isän omistaja, Leidan isä Chili ja saman perheen kaksi muuta urosta (toinen pentu) tulivat meille ko. viikonlopuksi ja hulinaa riitti. Aluksi Alma oli vähän närkästynyt, että uroksia pyörii pitkin pihaa, mutta pikkuhiljaa tottui tilanteeseen. Lauantaina meille pärähti kylille tutut poikapennut Väpä & VIlho ja Väpän kasvattaja Aila (ks. Frisian Gem) kooiker Vonnen kanssa. 8 koiraa sinkoili parhaimmillaan pihalla. 

Vieraitten lähdettyä tehtiin koirien kanssa metsälenkki, jonka seurauksena nypittiin yli kymmenen juoksentelevaa punkkia koirista ja kaksi meikäläisestä. Hyi!!

Näyttelypäivä oli aurinkoinen ja sää mitä mahtavin. Leida oli mukana näyttelyalueella "turistina" mikä sujuikin Katariinanpuistossa ulkonäyttelyssä hienosti, pääsi vähän tutustumaan hulinaan. Juuri oli mennyt rokotusten varoaika umpeen. Sen sijaan kaveri & Vilhon veli, joka on pari viikkoa nuorempi, ei päässyt alueelle. Isäntä jäi autoon koiravahdiksi, rispektit hänelle!

Näyttelyssä esitin Leidan isän (ja hösäämiseksi se meni, kun jännitin ihan tuhottomasti), ERI kuitenkin, Alman kisaparina narttukehässä oli sisko-Nella ja sitten PU oli Hollannin muotovalio Frodo. Alma sai hyvät arvostelut kommentilla  "tänään kesäkarvassa" (sitähän tuomari ei tiennyt, että Alman tapauksessa karva on ympärivuotinen...).

Nyt siis on pikkuhiljaa palattu arkeen. Tai ainakin melkein... Almallahan on sitten TAAS valeraskaus. Maitoa pukkaa, jahtaa yökaudet mörköjä tai sitten läähättää sängyn vieressä. Viikko sitten käytiin silmätarkissa ja silmissä todettiin pistemäistä kaihia. Nämä kaikki yhdessä itseasiassa ovat vahvistaneet päätöstäni, että vien Alman nyt syksyllä steriloitavaksi. Sen verran tiheällä aikavälillä on nyt juoksut olleet ja rankka valeraskaus nyt jo kahteen kertaan saman vuoden sisällä on pienelle koiran nupille aika paljon, saatikka sitten meille ihmisille. Almaa ei kuitenkaan jalostukseen tulla käyttämään. Josko treenaaminenkin sitten alkaisi olla tasaisempaa: nyt mennään juoksukierron mukaan; ennen juoksuja innokasta tekemistä, juoksujen jälkeen EVVK vaihe ja näin valeraskausvaiheessa intoa tekemiseen löytyy, mutta keskittymiskykyä ja tarkkuutta sitten taas ei... Toisaalta itse alan jo osata ehkä ennustaa koiran mielentilaa...

Viime viikonloppuna käytiin näyttelyharkoissa ja pentutapaamisessa (isoilla koirilla ryyditettynä) ja huh, että oli vilskettä ja huisketta!! 










sunnuntai 24. toukokuuta 2015

Hamina KV 24.5.

Alma, nätti nakuna... AVK2 EH.

"Hyvä feminiininen pää, oikeanlaiset korvat, syvä säkä (mitä se tarkoittaa??), kyynärpäät ulkona, kapeat takaliikkeet, häntä alhaalla." Tuomarina Annemaria Tarjan. 

Minähän sähläsin huolella, numerolappu tippu ja sitä myötä ainakin oma keskittymiskyky katosi taivaan tuuliin.  Ens kerralla sitten taas hillitymmin ja hallitummin :)

tiistai 14. huhtikuuta 2015

Kuulumisia

Täällä on ollut hiljaista kuin huopatossutehtaassa. Johtunee siitä, että emäntä on ollut talviunilla. Kevätauringon kutitellessa emäntä on kaivautunut luolastaan ja alkaa pikkuhiljaa heräillä.

Alma sen sijaan on ollut hyvinkin virkeänä. Käynyt jopa ylikierroksilla. Leluja raahataan ympäriinsä ja  yritetään saada jotakuta leikkimään. Alma jaksaisi noutaa leluja loputtomiin. Jossain vaiheessa alkoi tuntua, että homma menee jopa pakkomielteen puolelle. 

Pääsiäisviikonloppuna Alma oli todella rauhaton. Sunnuntaiaamuna isäntä ihmetteli, että mitä se koko ajan nuolee mahaansa. Emäntä teki lähempää tutkimusta ja todettiin että kas, sehän erittää maitoa! Siin ä yksi päivä ihmeteltiin ja soiteltiin sinnetänne, kunnes pääsiäismaanantaiaamuna päätin viedä höyrypään eläinlääkäriin (välihuomautuksena muta-maito -sekoitus mahakarvoissa on aika tiukkaa muotoilutuotetta!). Päivystävä eläinlääkäri oli tietysti Virolahdella, joten sinne sitten. 

Lääkäri ultrasi Alman (epäiltiin märkäkohtua), mutta onneksi kaikki näytti olevan ok. Päädyttiin siihen, ettei nyt leikata välittömästi vaan seurataan tilannetta. Mukaan saatiin Galastop ja aloitettiin se heti kotiin päästyämme. (No apteekin kautta).

Alma vaikutti edelleen pirteältä, juominen eikä virtsaaminen ei lisääntyneet eikä lääkkeestäkään seurannut sivuvaikutuksia. Jätettiin sitten tiistaina käymättä uudelleen lääkärissä. Viikossa valeraskausoireet helpottivat ja nyt koira on taas melkein normaali. 

Aiemmin Maaliskuussa käytiin Lahdessa näyttelyssä, tuloksena AVK1 ERI. Ja helmikuussa neiti täytti 3v, juhlittiin nakeilla.




Eilen päästiin aloittamaan Rally-Toko. Pääsimme mukaan alkeiskurssille. Olemme jo viime vuonna käyneet, joten alokasluokan liikkeet on tutut, mutta kertaaminen totta tosiaan on tarpeen... Harkkoja ei oikein voinut rally-tokoksi kutsua, enemmänkin se oli käsijarrutokoa. Rally kulki hyvin ensimmäiselle varikkokäynnille asti, jossa käsijarru jäi päälle eikä hyvistä yrityksistä huolimatta enää irronnut. Pientareen puolella otti hienosti kontaktia varikseen ja rekkaan. Sen sijaan kartturi kiinnosti kuin kilo kiinankaalia.

The reis was sticki but hiös ounli van vei ahed, vii niit moor treining. 



lauantai 6. joulukuuta 2014

Jihaa! Helsinki Winner 6.12.2014

Tänään pyörähdettiin tärisemässä Helsinki Winner -näyttelyssä. Tuomarina Joanna Pronin ja tuloksena ERI AVK1 SA!!!!

Kyllä olin tyytyväinen!!

Arvostelu: Erinomainen tyyppi, Kaunis pää. Hyvä kaula ja ylälinja. Hyvät kulmaukset. Riittävän leveä runko. Kokoon riittävä luusto. Liikkuu hyvin, takaa ahtaasti. Hyvä karva. Esiintyy hyvin.




sunnuntai 10. elokuuta 2014

FCI World Dog Show 2014 Helsinki 10.8.2014

No nyt on sitten maailmanvoittajanäyttely tullut koettua. Hirveä jännitys, paniikki ja kaikkea, mutta hengissä selvittiin :D

Alma tänään AVO-EH ja kasvattajaryhmässä sitten kävikin niin, että Coastal Stars voitti kasvattajaryhmän eli ROP-kasvattaja. Sen seurauksena päästiin Almankin kanssa juoksemana Isoon Kehään, mikä oli kyllä aika hienoa! Oli mielenkiintoista nähdä mitä tapahtuukaan kulisseissa. Isosta kehästä ei tullut tänään sijoitusta, mutta kokemuksia rikkaampana jatketaan kohti uusia seikkailuja!

Alman arvostelu (auf Deutch ja googlen kanssa suurinpiirtein käännetty):

Hyvä koko ja muoto. Kaunis väri. Tummat silmät. Hiukan säkästä nouseva selkälinja. Luisu lantio. Erittäin hyvin muodostunut rinta. Liikkuu takaa ahtaasti, kyynärät hieman löysät ja jotain jotain (Ellen etw. loose und boden eng liittyy jotenkin löysiin kyynäriin, mutta tuo viimeinen boden eng tarkoittaa ilmeisesti että ovat ulospäin kaartuneet, löysät ranteet?...)

Lauralle kiitokset seurasta & kaikesta avusta päivän aikana!

* * *
How exciting WDS2014 in Helsinki! I was totally frozen as handler but luckily my dog did her job, Open Class VG. 

Coastal Stars did however win BOB Breeder & we had a chance to show our dogs in "big ring". It was really interesting to see what happens there! 

Judge Horst Kliebenstein (Germany): "Gute Grösse und Substanz. Schöne Farbe. Kopf 1:1. Dunkles Auge. Nach der Widerrist ansteigende Rücklinie. Abfallende Kruppe. Sehr gut aufgeformter Brust. Die Hinterhand wird etw. eng geführt, Ellen etw. loose und boden eng." 


Hitti, Milli, Nella & Alma

torstai 26. kesäkuuta 2014

Kesää/in the Summertime

Kevät ja alkukesä on jotenkin lipuneet sormien välistä. Liekö syynä nämä kelit vai vaan hidas toipuminen talvihorroksesta, mene ja tiedä. Alman kanssa on muutaman kerran ehditty käydä rally-toko -harkoissa, muutamana viikonloppuna ihan vaan mielenvirkistämiseksi arkitottiskurssilla ja muutamissa etsintätreeneissäkin on pyörähdetty. Vähän sitä ja tätä ja tota.

Kotkan näyttely oli kesäkuun 15. pv ja siellä tuloksena AVO-EH ja AVK1 ja kehotus lihotuskuurille. Alma onkin nyt jostain syystä tosi hoikassa kunnossa eikä painoa/massaa tunnu tulevan vaikka tekisi mitä. Määränsä enempää neiti ei myöskään syö. Kokeillaan nyt vaihtaa ruokamerkkiä hiukan energiapitoisempaan+proteiinipitoisempaan ja katsotaan miten käy :)

Tänään käväistiin vihdoin ja viimein lonkka ja kyynärä -kuvauksissa, odottelemme virallista lausuntoa takaisinpäin, mutta lähettävä ELL oli sitä mieltä että lonkat on B ja kyynärät 0. Siitä me ollaan iloisia! Mutta odotetaan nyt sitä virallista lausuntoa, niistä ei aina tiedä. Samassa röntgenrytäkässä sitten kuvattiin myös Alman etuhampaat, kappas vaan oli nimittäin jossain temutessa murtunut vasen yläetuhammas. Siitäkin sitten tulee oma lausuntonsa.

Neiti otti kuvauksen jälkeen oikein huolella unta palloon ja äsken vasta lähti ulos ja liikenteeseen, vain palatakseen pikapikaa takaisin punkkaan.

Eilen käytiin moikkaamassa Malvaa & Hjördistä, joista ensinmainittu tulee Alman kaveriksi viikonlopuksi. Luvassa siis vauhtia ja vaarallisia tilanteita...

Juhannus vietettiin vesillä ja Alma pääsi juhannusaattona hillumaan oikein sielunsa kyllyydestä. Siitä sitten olikin kallioilla kiipeilyn/ryntäilyn seurauksena tassussa haava ja juhannuspäivä ja sitä seurannut sunnuntai menikin käytännössä makoillessa ja kinttua potiessa.

***

It's been ages since I've posted anything in English. I thought it's about time to tell something in English too. Winter has been busy surviving from day to day life and now that Summer has come we have bit more free time  - also for blogging. This Summer has been coldest for ages. Temperatures have been around +10 C and it's been rainy. Alma doesn't bother the temperatures because of her black fur she likes to keep in shadows on sunshine. But she doesn't like the rain. 

We've been to a few shows:
Hamina Int. Dog Show judge Hannele Jokisilta : Open Class EXC, CAC, CABIB & BOS
Kotka Int. Dog Show judge Arja Koskelo: Open Class VG

Alma was commented being feminine & "breed-like" bitch but she needs bit more weight and muscles. Alma is very slim at the moment and she should have bit more weight I just don't know how to get it. I've changed her food into more energy rich food & hope for the best.

Today we went for vet to get hip&elbow x-ray. Now I wait for official opinion from the Finnish Kennel Club but our vet gave promising results: Hips B & Elbows 0. But we'll wait for the official report. 

We've been trainging for tracking lost animals and Alma has succeeded really good. On May we begun training rally obedience wich is great lot fun. Only bad thing is that we have to drive 40 min to get coaching since I didn't find any coaches nearby. We'll train just for our own fun and I'm not seeing us competing in near future. I need more training :D

 We spent the Midsummer in the archipelago as so many times before and Alma just loved it. She was so excited to get there that she jumped & ran all over on rocks and got a scar on her right back foot. Wich was good since she kept still for two days after that...

















Alman kesäpermanentti :D

lauantai 10. toukokuuta 2014

Hamina KV 10.5.2014

No niin, jos Lahden saldo oli 20cm sinistä muovinauhanpätkää ja jälkikäteen kiitoskirje Päijät-Hämeen poliisilta (valokuvasivat minut aamulla yhdessä risteyksessä...) niin Haminan KV antoi mukavasti tasoitusta: ERI1 SA PN1 (myös ainoa...) SERT CABIB ja VSP!
.
(Kuvat ensimmäistä pyttykuvaa lukuunottamatta Harri/Elli/Taija poppoo)



Takaraajain asentoa hieman vielä justeerattava ;)


Näyttelyn jälkeen on taas aika leikkiä
keskikokoista frisbeeseisojaa...


KOPPI!


 Hipsis hipsis, keskikokoinen frisbeenoutaja....

Näyttelyn jälkeen meillä kävi kylillä Malva, Luka ja Yedi.
Koko poppoo pääsi vähäksi aikaa säikyttelemään naapureita ja ryntäilemään ympäriinsä pihalla.

Alma & Malva

Yedi & Alma

tiistai 6. toukokuuta 2014

Lahti KV

Hopsan keikkaa, Lahden KV näyttely meni. AVO EH, AVK 2, tuomari Johan Juslin. Hieman raajakas kevytrunkoinen narttu, jolla pään hyvä sivukuva, mutta kuono liian kevyt. Karvanlaatu oikeanlainen ja hyvä lanneosa. Ja sitten silmät oli liian vaaleat. Kapeista takaliikkeistä tuli sanomista, mutta sille me ei oikein mitään mahdeta.

Ensimmäinen avo-luokan näyttely meillä. Kesällä pyöritään muutamissa näyttelyissä ja vaatimattomasti päätettiin päräyttää myös maailmanvoittajaan, jos ei muuta niin kokemuksia hakemaan. Hirveän kiireistä tämä kevätaika.

Rally-Tokon alkeiskurssi Vantaalla saatiin päätökseen ja onneksi löydettiin harjoitusryhmä 100km lähempää kotia --> lasten harrastukset loppuivat sopivasti huhtikuun lopussa, joten nyt voi äiti sopivasti aloittaa oman harrastuskauden: etsintää, rally-tokoa ja pari näyttelyä. Siinä sivussa käännetään Alman kanssa kasvimaa.

Kuvia ei ole ehtinyt napsia, ehkä sitten lomalla :)

sunnuntai 15. joulukuuta 2013

Koira2013

Ihminenhän on luotu syömään sanansa ja luopumaan periaatteistaan. Näinpä minäkin heräsin lauantaiaamuna klo 06, pukeuduin PUNAISEEN nuttuun, pakkasin Alman, häkin, retkituolin ja näyttelykassin (!!!) fiaskoon ja käänsin kuonon kohti Pohjoismaiden voittajanäyttelyä.

Lauantain tulos oli EH: "Mittasuhteiltaan oikea, vielä hiukan etumatala, tyypiltään erittäin hyvä narttu. Todella kaunis pää. Loppuosa saa vielä tiivistyä. Lantiossa hyvä pituus. Raajoissa tasapainoiset kulmaukset. Hieno väri ja hyvälaatuinen nuoren koiran turkki. Liikkuu hieman löysillä kyynärpäillä, mutta askelpituus on hyvä."

Eli nyt sitten odotellaan tiivistymistä ja kyynärpäiden tiukkaantumista.... Siskot pärjäsivät erinomaisesti lauantaina, Nella PN3 selä la että su.

Sunnuntaina oli sitten herätys tuntia aikaisemmin Voittaja-13 näyttelyyn. Lauantain loppuillan päiväunien ja vajaan 6h yöunien jälkeen mietin puolivälissä matkaa, että mikähän älymväläys tämä taas oli. Eipä paljoa tarvinut jonossa ajella eikä Messariinkaan paljoa jonotella tuohon aikaan aamusta. Että laittakaa ensi vuonna kehät alkamaan jo klo 8 stabyille, kiitos.

Ruotsalainen tuomari tykkäsi Almasta. Tosin edellispäivästä viisastuneena tein ennen kotoa lähtöä pienen lenkin ja aloitin leikittämisen, intoa piisasi vielä kehässäkin. Tuloksena ERI NUK3! "Tämligen välkonstruerad tik, bra huvud, tillräckligt vinklad fram. Passande benstomme. Bra kropp, skulle önska bättre överlinje bär sin svans lite fult, väl vinklad bak rör sig ok bra pälskvalitet"
Eli vapaasti suomennettuna "Melko hyvärakenteinen narttu, hyvä pää, etuosa tarpeeksi kulmautunut. Sopiva luusto, hyvä runko, toivoisin paremman  ylä linjan. Kantaa häntäänsä hieman rumasti, hyvät takakulmaukset, liikkuu ok hyvä karvan laatu" 

Tyytyväisin olen tuohon, että liikkuu ok, koska se on ollut vähän ongelma näyttelyissä, Alma on jännittänyt, samoin minä, joten liikkuminen on ollut aika jähmeää. Nyt vedämme tonttukaulurit päälle, radioon jouluradion kanavan auki ja siirrymme joulunodotteluun. Ensi vuonna keskitytäänkin sitten harrastamaan!

Coastal Starsin tytöt alla, kasvattajaryhmässä KP,  päivittelen lisää jahka saan kameran purettua.


(Kuva Kati Kettunen)



Vähän käy voimille odottelu


Nätisti tyttö seisoi ja jopa liikkui!





lauantai 26. lokakuuta 2013

Lahti KV

Ding ding ding! Lahti KV tänään, tuloksena NUK2 ERI ja lähete hierojalle ;)

Jep, laatuarviointi oli muuten erinomainen, eli samaa settiä kuin aiemminkin, mutta takapää liikkuu edelleen nihkeästi eli Alma jäkittää kehässä. Tänään oli taas HUIKAUHISTUS näyttely, Alma viihtyi erinomaisesti omassa eriössään eli häkissään ja liikkuminen oli väkinäistä eikä oikein innostunut muiden koirien seuraan.

Tuommoinen se on, maalaisjörrikkä <3

Kotona sen sijaan ei ole kyllä puutetta notkeasta liikkumisesta. "Leikimunkaa!!" on vakiotoive päivittäin ja leikkimiseen liittyy siis kaikenlaisten lelujen noutaminen. Alma raahaa leluja luokseni ja odottaa että niitä sitten heitetään. Toisaalta se on ihan kiva, toisaalta todella rasittavaa. Onneksi se on alkanut ymmärtää, mitä tarkoittaa "loppu nyt" eli sitten ei parane enää yrittää. Tosin sen verran itsepäinen se on, että menee puolisen tuntia ja sitten taas vienosti yritetään uudelleen ;)

Frisbee on ihan suosikki, etenkin nyt, kun pelto alkaa taas kulkukelpoinen eli syksy on tappanut nokkoset. Ja taitaa sieltä pellosta löytyä eräskin lelu kesän jäljiltä.

Alma on selvästi erinomaisen hyvä seuraamaan maavainua, sitä treenattiin etsijäkoirien alkeiskurssilla, mutta treeneihin ei olla nyt ihmisten aikataulujen takia ehditty, ehkä myöhemmin tänä vuonna tai sitten tosiaan vasta keväällä ehditään uudestaan. Näiden lelujen kanssa selvästi on treenautunut ilmavainu: frisbee löytyy vaikka mistä oman pihan "peltopöpeliköstä".

Mutta ei auta kuin varata aika koirahierojalle, jota tuomari suositteli "takapää on selvästi jumissa, kokeilkaapa hierontaa! Takapään liike saisi olla tehokkaampi, olisi enemmän edukseen hieman pirteämpänä!" Jep, tiedetään, ei auta kuin antaa siedätyshoitoa ;)

Karvaa kehuttiin, vaikka se tippui kuukausi sitten ja on vasta alkanut kasvaa takaisin, häntä on ihan hassu huiska, juuressa muutama hirvittävän pitkä huitula ja muuten epämääräistä pölyhuiskaa...

Ja muuten se NUK1 PN4 ERI SA & vara-CABIB meni siskolikka Nellalle! Onnittelut ja rapsutukset systerille!



Harjoitusposeerausta, takapää jäkittää...


Aiemmin tällä vkolla käytiin yhtenä iltana Katariinanpuistossa 
ihailemassa syksyistä merta. 





Alma meni vesirajaan rohkeasti, mutta hiukan taisi olla vilpoisaa :)


 Vesirajassa lentelevät linnut kiinnosti kovasti...


sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Kuinka nauttia hellepäivästä

Tietysti juoksemalla rinkiä sisätiloissa! Stabypoppoo (Frisian Staby Club of Finland) järjesti lauantaina näyttelykoulutusta, johon mekin Alman kanssa raahauduimme. Kyllä kannatti. Oli kiva nähdä taas muita "stabyihmisiä" ja koiria. Saatiin myös hyviä vinkkejä näyttelyhandlaukseen & rutkasti reenausta. Soijaa pukkasi emännästä kun juostiin ympäri reenisalia.



Taas kerran havahduin siihen, että Alma oppii nopeasti, "hoksaa" mitä minä haluan ja toimii sen mukaisesti. Kyse on taas kerran minusta ja siitä, olenko minä kärryillä koiran kanssa ja onko palkan ajoitus oikea ja onko palkan haluttavuus koiran kannalta riittävän suuri.



Pikkusen on vielä ristiriitaiset fiilikset koko näyttelytouhun suhteen, mitä minä siitä haluan (paitsi niitä joulukuusen koristeita)... Kati sanoi joskus, että näyttelyissä kuitenkin se aika siellä kehässä on häviävän pieni ja suurin osa näyttelyistä menee samanhenkisten ihmisten kanssa turisemiseen. Itse ajattelen, että stabyt ovat niin pieni rotu, että jos haluaa nähdä muita saman rodun koiria ja vaihtaa kokemuksia näistä höppänöistä, pitää olla valmis matkustelemaan vähän ympäriinsä, ainakin täältä "böndeltä". Hmm.m.m.

No enivei, ajettiin sitten helteessä Vantaalle, pyörittiin hikisinä ympyrää pari tuntia ja ajettiin Porvoon kautta kotiin. Ei hullumpi tapa viettää hääpäivää :) Teräshääpäivän lahjukseksi sain vielä paikallisesta tavaratalosta keltaisen peltiroskiksen <3

Tavaratalon parkkipaikalla kohdattiin täti-ihmiseksi naamioitunut hyökkäysvaunu, joka "ystävällisesti" pyrki varmistamaan, ettemme jätä koiraa läkähtymään helteeseen. Jos olisimme saaneet suun vuoron, olisimme voineet kertoa, että meinasimme kyllä ottaa koiran mukaan ja että auto jätettiin varjoon ikkunat auki ihan siitä syystä, että olisi vähän inhimillisempää&koiraystävällisempää myös palata autoon.

Porvoossa tehtiin kävelylenkki vanhassa kaupungissa ja nautittiin ylihintaisista happamista mansikoista. Kaiken tämän hikiurheilun ja autossa vietetyn päivän jälkeen Almuskasta löytyi vielä virtaa puoleksitoista tunniksi hillumaan uuden pinkin (em.tavaratalosta sekin) kumikalkkkunan kanssa.


lauantai 6. heinäkuuta 2013

Mannermaisten kanakoirien erikoisnäyttely, Anjala - Saako nyt hymyillä leveästi?

ERI NUK1 PN1 VSP SERT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tittidii!! Mannermaisten kanakoirien erikoisnäyttely 2013 Anjalassa avasi meidän joulukuusenkoristekokoelman! Saatiin vihreävalkoinen ruusuke ja sinivalkoinen (itsenäisyyspäivää varten) ;)
Ja tietysti näiden lisäksi saatiin kiva varrellinen kippo, siihen voi sitten laittaa joulusuklaat ja aistikas lasikoriste kullatuin kyltein. No nyt pitää sitten hankkia joku kaappi missä näitä säilöö...

Nyt saa ilmeisesti hymyillä leveästi ;D Vähän lähdin sillä fiiliksellä, että noh, mennään nyt sitten harjoittelemaan taas. Etenkin kun kämmäsin ilmoittautumisessa: piti ilmoittaa Alma junnuihin, mutta olin ilmeisesti ilmoittautuessa tökännyt vähän väärään hiirellä ja tullut ilmoittaneeksi Alman nuorten luokkaan. Yritin sitten mokan huomattuani vaihtaa luokkaa, mutta se ei enää onnistunut.

En voinut muuta, kuin vetää onnenalusvaatteet päälle (arvatkaa minkä väriset...) ja tukka taakse ja menoksi. Tähän mennessähän meidän näyttelyura on ollut EH-luokkaa, Alma on liikkunut kehässä jähmeästi ja itse olen ollut paniikissa ja kauhusta kankea. Nyt sitten olin kauhusta kankea kehän laidalla kun katselin huolellista tuomaria, joka antoi hyvin tarkasti palautetta koirista.

Tuomari kuitenkin tykkäsi Almasta ja tittidii niin siinä sitten putsattiin pöytä! Kiitos Riikalle reeniseurasta & Lisalle opastuksesta!

-----
Today was Continental Pointindogs Speciality show in Anjala, judge Gerard Mensink (Netherlands) and we did EXCELLENT: EXC BB1 BOS CAC !!

I was terrified and the judge was very careful and gave a lot of feedback. Alma hasn't been that good moving in ring so far but today was a big surprise. I still need practise in handling but this was very encouraging!


Tuomiota odotellessa....


No nyt voi seisoa rinta rottingilla,
sen verran on tuota koristetta kaulassa...

 Photo by Elli Pehkonen

Photo by Elli Pehkonen
Ilme on kyllä hilpeä ;D
Ja syynä on iki-ihmeellinen TENNISPALLO!

 Ja sitten vielä parit poseeraukset
kotitammen alla



sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

EH, Kotkan ruusu

Kymiläinen ja friisiläinen kävivät Kotkassa. Tuloksena JUK1 ja EH. Ja meidän luokassahan ei ollut tosiaan muita kuin me.

Vaikka olen ihan varma, että kuulin että erinomaista... Mutta juuei meidän juoksuilla erinomaisia pokkailla. Mutta siedätyshoitona tämä menee vallan mainiosti. Taitaa vaan kestää ja tulla melko arvokkaaksi meidän joulukuusen uudet koristeet...




lauantai 11. toukokuuta 2013

Hamina KV 11.5.2013

Ja mehän parannetaan tulosta tasaseen tahtiin. Tänään JUN2 ja EH. Laatuarvostelussa "Hyvät mittasuhteet & luusto. Selvä sukup. leima. Hyvät pään linjat. Hyvä kaula & selkä & rungon syvyys. Pitkä lanne. Kovin kapeat takaliikkeet. Eturinnassa voisi olla enemmän leveyttä. Hyvä sivuaskel. Hyvä karvanlaatu."

Tästä kapeasta takaliikkeestä on kuultu aiemminkin ja tänäänhän neiti ei tottatosiaan ollut edukseen, koska mitä ilmeisemmin mökötti minulle. Junttasi tassut tanaan keskellä kehää ja näyttelyhihna irtosi. Minä hätäännyin (taas kerran) ja juoksentelin kehässä tämän jälkeen kuin päätön kana. Onneksi menin tällä kertaa sentään oikeaan suuntaan päin.

Vapautuneena metsässä, pellolla, pihalla Alma juoksee nätisti eikä ollenkaan kapeasti, mutta argh eipä tietenkään kehässä. Toisaalta, eipä me nyt olla kehäliikkumista kauheasti treenattukaan. Että siitä sitten seuraava projekti, koska joulukuusen koristeethan pitäisi saada. Punaisia ja vihreitä lähinnä. Ehkä valkoisetkin kelpuuttaisin ;-P


Alma oli muutenkin taas kerran aamusta alkaen sitä mieltä, että en muuten lähde mihinkään enkä etenkään liiku mihinkään. Se nimittäin TIETÄÄ milloin ollaan lähdössä näyttelyyn tmv. Ei vahingossakaan lähde yläkerran rappusten passipaikalta mihinkään, vaikka muissa tilanteissa pelkkä oven avaaminen saa koiran pinkaisemaan toiselle puolelle kylää alta aika yksikön.

Kehää odotettaessa neiti seisoi hajuraon päässä ja katseli siihen malliin minua, että arvaa vaan teenkö yhteistyötä. Emmyn (Marrondales Emmy) parin kerran rähähdys Almalle ei auttanut asiaa vaan seisoi TODELLA pitkän hajuraon päässä Emmystä & äiti-Ragnasta.

Näillä kuitenkin mennään. Ja muuten laitan sen punaisen koltun hankintaan...

Hamina Bastion KV:
Marrondales Emmy JUK1 ERI SERT
Coastal Stars Amazing Almaas JUK2 EH
Ragna Rosebud Fan Fryske Komof PN1 AVO-ERI ja taisi tulla myös CABIB tms.(vähän pihalla näistä) ja ROP:inkin nappasi.

sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Newbiet kehään!

Vuoden koirapoliittinen kohokohta takana. Kyllä jännätti! Nimittäin niin paljon, että Voittaja 2012 -näyttelyä edeltävänä iltana pesin kasvoni epähuomiossa säärikarvojen poistoaineella. Hyvä etten sekoittanut sitä hiusten hoitoaineeseen!

Aamu lähti kuitenkin käyntiin hyvin, aamulenkki vedettiin Alman kanssa hyvin hiljaisessa kylässä klo 06. No kukapa sitä vapaaehtoisesti sunnuntaiaamuna olisi siihen aikaan liikkeellä... Samaa mieltä taisi olla Alma, koska juoksi lenkiltä suoraan takaisin sänkyyn eikä ollenkaan ymmärtänyt, kun aloin houkutella autoon. Ihan ennenkuulumatonta aamukäyttäytymistä!

Loppujen lopuksi sain koirankin lastattua autoon ja sitten nokka kohti Messuhallia. Siellähän oli kiva liikennekaaos ja jostain syystä siellä oli siellä yhdellä parkkipaikalla puomi alhaalla, mutta me niistä ennenkään olla välitetty ja kappas vaan löydettiin jopa kaksi tyhjää parkkipaikkaa! Otin sitten niistä toisen. Se toinen puoli, missä ensin kävin, missä kyltti väitti, että oli 6 tyhjää parkkipaikkaa, oli kyllä juntalla täynnä!

Loppujen lopuksi päästiin koirien, kimpsujen ja kampsujen kanssa perille ja saatiin häkkikin sakkopaikalle parkkiin.

Ja sitten odoteltiin. Ja odoteltiin. Ja päästiin kehän laidalle. Ja odoteltiin. Ja sitten odoteltiin taas. Tuomari piti tauon. Odoteltiin. (Tässä vaiheessa kramppasi pohkeet). Haettiin evästä. Odoteltiin... Vihdoin ja viimein, loputtoman odottelun jälkeen päästiin kehään. Koirat alkoivat vaan tässä vaiheessa olla jo lopen kyllästyneitä seisoskeluun, mutta ihan kivasti ne lopulta saatiin liikenteeseen.

Lopputulema melko lailla samansuuntainen kuin taannoisessa Turun epävirallisessa pentunäyttelyssä:

Coastal Stars -trio veti Veera ERI JUK1, Nella EH JUK2, Alma EH JUK3. Elma tuli neloseksi tänään. Mutta Elma vetäisikin eilen Helsinki Winnerin!

Ja sitten vaan purkamaan taas leiri ja lastaamaan kaikki kamat autoon ja kotio...
Jostain syystä Alma oli hyvin halukas siirtymään autoon ja nukkuikin koko matkan pitstopille Mummilaan, mistä napattiin mukaan lapsukaiset. Tosin siinä vaiheessa Alma päätti jäädä mummilaan ja sain niskapersotteella (kuten joku voisi asian ilmaista) kannettua ryytyneen neidon autoon.

Nyt on sitten kotona uni maittanut ;)

Mitä tällä kertaa jäi käteen?

1. Edelliskerrasta viisastuneena omat kaffet termarissa ja voikkarit, suurin osa edelleen syömättä, kun ei vaan kerkiä!
2. Seuraavalla kerralla muista ottaa mukaan koiravahti --> pääsee itse shoppailemaan
3. Punaiset jakut/paidat/huivit ei tosiaankaan ole tuulesta temmattuja! Niitä vilisi ympäristössä enemmän kuin joulupukin verstaassa! Ja useat niistä jopa voittivat!


(kuva lavastettu, kuvattu itsenäisyyspäivänä,
mutta tilanne on aika lailla samanlainen juuri nyt...)

Coastal Starsin tytöt 9kk (kuva Kati Kettunen)

sunnuntai 16. syyskuuta 2012

It's Showtime!

Käväistiinpä sitten Alman kanssa elämänsä ja elämäni ensimmäisessä koiranäyttelyssä! Hyvin mielenkiintoinen kokemus.

Kokemus. Mitä koin?
  1. Ihan sikkepossokalliit kahvit. No kyllä ne juo, kun tekee mieli. (Muista seuraavan kerran eväät. Tai en nytkään unohtanut, mutta en vain ehtinyt tehdä.)
  2. Kivaa porukkaa, mukava ilmapiiri
  3. Kivaa vaihtaa kuulumisia toisten samanmoisten koirien omistajien kanssa
  4. Kivaa nähdä Almuskan siskoja
  5. Orastavaa kilpailuvietin nousua
Ja tästä viimeisestä pampulasta nouseekin sitten koiranäyttelyn herättämät pohdinnat. Miksi ihminen ajaa yhteensä 600 km saadakseen koiralleen n. 20 cm pitkän vihreän muovinauhanpätkän? (Ei muuten paha siihen nähden, että vihreä on lempparivärini!) Vastaus: Ks. kohdat 2-5. Sijoituttiin Alman kanssa luokassa neljänsiksi. Voitto tuli melkein kotiin, nimittäin 1. ja 2. sija meni Alman siskoille ja 3. sija kasvattajan koiralle!

...Hmmm. Sijoituttiin? Tämä osuus oli tässä se hämmentävin. Siis koiranäyttelyn tarkoituksena on ilmeisesti palvella jalostustoimintaa. Siellä arvioidaan koiran rodunomaisuutta tuomarin subjektiivisen näkemyksen perusteella. Sitten opin, että tähän arviointiin vaikuttaa myös se, miten koira ja sen esittäjä pelaavat yhteen. No meillähän se meni vähän niin ja näin, meikäläinen juoksi vika suuntaan ja suurinpiirtein riuhtoi elukkaa perässä, luisteltiin sikaliukkaalla lattialla kun paniikki iski päälle. Toisaalta, koira voi sijoittua erinomaisesti hyppäämällä tuttavallisesti esitystä seuraavan tuomarin syliin kesken esityksen, kuten eilen kävi ;D

Käytiin sitten pohtimaan seuraavia näyttelyitä. Sain kuulla, että on pukeuduttava sävysävyyn, PUNAISEEN! Paha vaan, että se on ainoa väri, jota en päälleni laita. Kuulemma voittajilla on useimmiten punainen jakku. Ei siis koirilla vaan esittäjillä! Nyt sitten herää kysymys, että mikä ihme siinä on? Pitääkö tämä todella paikkansa?

Tänä aamuna suorittamieni empiiristen tutkimusten perusteella totean seuraavaa: viimeisimmässä Koiramme -lehdessä esiteltiin taas kerran monen sivun verran kuvia näyttelyvoittajista. Laskin että kuvia oli 83. (noin). Seitsemässätoista (17) näistä kuvista oli esittäjällä joko punainen jakku, punainen paita tai punainen hame. Kahdessa kuvassa oli vaikea arvioida, oliko paita punainen vai pinkki, mutta laskin ne mukaan. 20% siis voittavista koirista esittäjä pukeutuu punaiseen. WOW! Aika huikea tulos, vai mitä?

Voiko siis koiran kilpailusijoittumista parantaa pelkällä pukeutumisella? Tässä tutkimusongelma, johon on ehdottomasti tulevan vuoden aikana pureuduttava!



 Alma poseeraa

Kasvattajaryhmässä Coastal Starsin tytöt:
Arctic Zania, Abloom Estelle, Amazing Almaas ja Aflame Aquarii

***
We took Alma to her first Dog Show yesterday. It was very exciting day for both of us. Lot's of new dogs & old friends (Alma's sisters). It was nice to see how all "stargirls" had grown and how their families were. 

It also made me think about lot's of things. Why is it that I drove 600 km to get a 20cm piece of green ribbon? (Green is my favourite colour though!) Why does coffee cost SO MUCH per cup? And more over why do I pay for that? What makes a dog winner?  I learned one interesting point of winner dogs: the handler wears red. Could it be so?! I made a quick survey. Checked out "Koiramme" magazine. In last issue there is 83 pictures from last dogshow winners. And in 17 of those pictures the handler wears red jacket or skirt. It's 20% of winners. This is very interesting point and needs more thorough research! You'll be hearing more from my investigations in future :D